خواهشمند است قبل از ثبت نام حتما بخش «پیش نیاز ثبت نام برای خرید مواد اولیه» را مطالعه نمایید تا در طی انجام ثبت نام دچار مشکل نشوید.
فرایند ثبت نام برای خرید مواد اولیه از شش مرحله تشکیل شده است.

(تصویر گام ها)
  1. گام اول: نوع کاربری واحد
  2. گام دوم: مشخصات عمومی
  3. گام سوم: اطلاعات مواد اولیه پتروشیمی و فلزی
  4. گام چهارم: نحوه تحویل مواد در سال
  5. گام پنجم: ارسال فایل
  6. گام ششم: تایید نهایی

گام اول (نوع کاربری واحد)

در این گام متقاضی باید شخصت خود از لحاظ حقیقی، حقوقی و یا تعاونی تامین نیاز را مشخص نماید و در بخش بعد نوع واحد خود از لحاظ صنعتی و یا صنفی بودن خود را مشخص نماید.

(گام نخست)
نوع شخصیت
واحدهای حقوقی
واحد هایی حقوقی شرکت هایی هستند که دارای شناسه ملی اشخاص حقوقی می باشند. سازمان ثبت اسناد به تمام اشخصاص حقوقی یک شناسه ملی اختصاص داده است . برای دریافت آن به پایگاه اطلاع رسانی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشورمراجعه کنید.
واحد های حقیقی
واحدهایی هستند که توسط اشخاص مدیریت می شوند و در این بخش باید کد ملی مالک واحد درج شود.
تعاونی تامین نیاز
واحدهایی می باشند که خود آنها نمی توانند درخواست دریافت مواد اولیه دهند بلکه اعضای آنها درخواست مواد اولیه خود را در سایت ثبت می نمایند و در گام دوم «نحوه تحویل» مواد را از طریق تعاونی مورد نظرشان انتخاب می کنند. تعاونی های تامین نیاز فقط باید مشخصات عمومی خود را درج نمایند تا بعد از تایید اتحادیه سراسری تعاونی های کشور در لیست مورد نظر برای انتخاب اعضا قرار بگیرند.
نوع واحد

واحد ها متقاضی با توجه به مجوزی که از سازمان های مربوطه خود دارند به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که مراحل صحه گذاری پرونده هر یک از آنها مسیر خاص خود را دنبال می کند.
از جمله این گروه ها:

واحد های صنعتی
دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت
واحدهای صنفی
دارای جواز کسب از وزارت صنعت، معدن و تجارت.
واحدهای صنایع دستی
دارای مجوز از معاونت صنایع دستی
واحدهای جهاد کشاورزی
دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی

هر گروه از واحدها دارای شناسه یکتایی در سیستم می باشند که توضیحات کافی در فرم ثبت نام در مورد آنها ارائه شده است، نکته ای که باید در این قسمت به آن اشاره کرد این است که اطلاعات همه واحدها به صورت وب سرویس از پایگاه های اطلاعاتی مختلفی دریافت می گردد (واحدهای صنعتی از پایگاه بروزرسانی واحدهای تولیدی ، واحدهای صنفی از پایگاه اطلاعات اصناف کشور ، واحدهای صنایع دستی و جهاد کشاورزی نیز به همین ترتیب).

(گام دوم)

نحوه وارد نمودن اطلاعات

  1. وارد نمودن شناسه ملی اشخاص حقوقی یا حقیقی
  2. وارد نمودن شناسه صنعتی / صنفی، شماره مجوز مربوط به پروانه های واحدها در صنایع دستی، جهاد کشاورزی و یا شناسه کسب و کار
  3. کلیک نمودن بر روی کلید جستجو (بعد از فشردن این کلید اطلاعات از پایگاه اطلاعات مورد نظر دریافت می گردد.
  4. رفتن به گام بعدی

توجه: بخش ثبت نام واحدهای صنایع دستی و کشاورزی در حال راه اندازی می باشد.
نکته: واحدهای صنعتی که اطلاعات آنها در پایگاه اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت موجود می باشد نیازی به وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور نخواهند داشت (نام کاربری و پسورد این واحدها، همان نام کاربری و پسورد موجود در وبگاه بروز رسانی یا آمار تولید می باشد)، اما سایر واحدها (صنفی، صنعتی، صنایع دستی و جهاد کشاورزی) در گام اول نام کاربری و رمز عبور خود را جهت دسترسی به کارتابل مدیریت خود بعد از ثبت نام را وارد می نمایند.

گام دوم (مشخصات عمومی)

بعد از وارد نمودن شناسه صنعتی/ صنفی به همراه شناسه ملی/ کد ملی در گام اول و دریافت اطلاعات واحد به صورت وب سرویسی از پایگاه های اطلاعاتی مختلف، اطلاعات دریافتی در گام دوم به متقاضی نمایش داده خواهند شد.

(گام سوم)

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می نمایید برخی از نقاط تصویر شماره گذاری شده که در زیر توضیحات مورد نیاز در این مورد ارائه می شود.

  1. بعضی از فیلدهایی که از پایگاه اطلاعات واحدها دریافت شده اند خالی هستند و خود متقاضی می باید فیلدهای ضروری مشخص شده را تکمیل نماید.
  2. بخش دوم مربوط به محل فعالیت واحد می باشد که متقاضی باید محل فعالیت خود را در این قسمت مشخص نماید.
  3. بخش سوم یکی از مهمترین بخش های گام دوم می باشد که متقاضی باید نسبت به تکمیل آن اقدام نماید. این بخش از دو گزینه تشکیل شده
    • توسط خود شرکت: بدین منظور می باشد که مواد درخواستی واحد بعد از معرفی به بورس به خود واحد تحویل گردد
    • توسط تعاونی: بدین منظور می باشد که مواد درخواستی واحد بعد از معرفی به بورس به تعاونی تحویل داده می شود نه خود واحد، معمولا واحدهایی که حقیقی هستند و امکان دریافت مواد را به صورت مستقیم از بورس ندارد از این روش استفاده می کنند
  4. رفتن به گام بعدی

گام سوم (اطلاعات مواد اولیه پتروشیمی و فلزی)

در این گام اطلاعات مربوط به وضعیت واحد، رشته فعالیت، میزان تولید، مواد مورد نیاز، مقدار آن و ... را تعیین می نماییم.
این گام از سه بخش اصلی تشکیل شده که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  1. اطلاعات واحد: این بخش شامل کد اشتراک پتروشیمی (در صورتی که تا کنون از بورس خرید نموده باشید، ضمنا این فیلد ضروری نمی باشد و در صورتی که کد اشتراک پتروشیمی را در اختیار ندارید می توانید این فیلد را تکمیل ننمایید)، وضعیت واحد که شامل فعال و یا غیر فعال بودن آن می باشد که در صورت فعال بودن باید اشاره نمایید که چند روز در سال واحد در حال فعالیت می باشد.
  2. مالیات بر ارزش افزوده: که شامل مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال 1387 تا نیمه اول 1391 می باشد در صورتی که معاف از مالیات می باشید تصویر نامه یا مصوبه مربوط به این معافیت را در وبگاه بارگزاری نمایید.
  3. اطلاعات تولید: در این بخش شما رشته فعالیت خود را مطابق با پروانه بهره برداری خود انتخاب می نمایید (در صورت مغایرت بین کدهای ایسیک در پروانه «8رقمی» با درخت محصولات موجود در این بخش «10 رقمی» می توانید از کارشناسان استانی و یا کارشناسان دفاتر تخصصی جهت تطبیق این کدها کمک بگیرید.
    شما برای هر رشته فعالیت وارد شده می توانید به تعداد دلخواه مواد اولیه وارد نمایید (البته مواد اولیه وارد شده حتما می بایستی مطابق با رشته فعالیت باشند) و بعد از تکمیل ثبت هر رشته فعالیت با زدن کلید تایید امکان درج رشته فعالیت بعدی برای شما ایجاد خواهد شد.

گام چهارم (نحوه تحویل مواد در طول سال)

(گام چهارم)

نحوه ورود اطلاعات در این بخش به صورت زیر می باشد.

  1. در ابتدای فرم نام مواد مورد نظری که شما در گام قبل انتخاب نموده اید نمایش داده می شود
  2. مصرف ماهیانه مورد نظر شما به همراه جمع سالیانه آن در بالای فرم نمایش داده می شود
  3. شما با انتخاب هر یک از مواد اولیه می بایستی آن را با توجه به جمع سالیانه آن به صورت ماهیانه تقسیم نمایید
  4. با توجه به هر تناژی که شما در هر ماه وارد می نمایید درصد این تناژ در کل تناژ در ستون بعدی درج می گردد

نکته مهم: میزان مواد درخواستی شما ممکن است در مراحل تایید پرونده در استان یا دفاتر تخصصی تغییر نموده، کم یا زیاد شود، ولی سیستم با توجه به درصد به دست آمده در این فرم اقدام به تقسیم تناژ تایید شده در طول سال می نماید.

نکته1: شما بیشتر از میزان جمع سالیانه مواد خود نمی توانید اقدام به تقسیم مواد در ماه های مختلف نمایید.

نکته 2: پر کردن این فرم الزامی نمی باشد و متقاضیانی که اقدام به تکمیل این فرم ننمایند مواد اولیه آنها به صورت مساوی در طول سال تقسیم می گردد.

گام پنجم (ارسال فایل)

برای صحه گذاری پرونده شما در طول مراحل تایید می بایستی مدارک را جهت شناسایی خود در این قسمت آپلود نمایید

(گام پنجم)
  1. برای دریافت متن تعهد نامه بورس و عرضه کنندگان ابتدا بر روی لینک نمایش داده شده کلیک نموده و متن رویت شده را کپی و در سربرگ شرکت چاپ نمایید
  2. بعد از چاپ متن در سربرگ از آن اسکن گرفته و در سایت آپلود نمایید

نکته1: اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده فروش که حداقل می بایستی مربوط به یکسال فعالیت متقاضی باشد. (که البته این دوره با توجه به نظر کارشناس استان می تواند تغییر کند)

نکته2: در صورت بارگذاری نکردن هر یک از فرم های فوق امکان تایید ثبت نام شما از طرف کارشناسان استانی فراهم نخواهد بود.

گام ششم (تایید نهایی)

بعد از ورود اطلاعات در کلیه گام ها در نهایت تمامی این اطلاعات ثبت شده به شما نمایش داده خواهد شد تا قبل از تایید نهایی یکبار دیگر آن را بررسی فرمایید.

(گام ششم)
  1. اگر مشکلی در ورود اطلاعات وجود داشت شما می توانید با زدن هر یک از کلید های فوق به فرم همان گام بازگشته و آن را تکمیل نمایید
  2. جهت چاپ اطلاعات ثبت شده توسط شما
  3. در نهایت شما با زدن کلید تایید نهایی ثبت نام خود را به پایان خواهید رساند .

شما بعد از ثبت نام می توانید با نام کاربری که در این قسمت دریافت نمودید یا ایجاد کردید از صفحه محصولات وبگاه بهین یاب وارد کارتابل مدیریت خود شده و نسبت به پیگیری روند صحه گذاری خود اقدام نمایید.

اگر بعد از تایید نهایی متوجه شدید که در یکی از گام ها اطلاعات اشتباه وارد نموده اید می تواند از کارشناس مربوطه استان خود تقاضا کنید پرونده شما را بازگردانی نموده تا امکان ویرایش اطلاعات ایجاد گردد.

در صورت هر گونه سوال با مرکز پاسخگویی وزارت صنعت، معدن و تجارت 09612 و یا میز خدمت 81761 تماس حاصل فرمایید.