هر شغل دارای عنوان، کد استاندارد (طبق استاندارد ONET)، شرح و توصیفگر است. دقت شود که عناوین توصیفگر ها معمولاً در بیشتر مشاغل مشترک هستند و وجه تمایز آنها در میزان اهمیت آن ویژگی در شغل است. بر گزینه نمایش با جزئیات کامل کلیک کنید تا اهمیت هر توصیفگر را مشاهده نمایید.
نمایش با جزئیات کامل امتیازدهی به این شغل

عنوان شغل: کاردان فنی کتابخانه

کد شغل در اونت : 25-4031.00

unavalble


توضیحات شغل

مساعدت کتابداران با کمک به خوانندگان در استفاده از فهرست بندی، پایگاه های داده، و فهرست راهنما برای پیدا کردن کتب و دیگر اسناد مورد نیاز؛ و با پاسخ به سوالاتی که نیازمند راهنمایی های کوتاه در مورد فهرسات راهنما هستند. گردآوری سوابق؛ مرتب کردن و قفسه بندی کردن کتب؛ کنار گذاشتن یا تعمیر کتب آسیب دیده؛ ثبت حامیان؛ کنترل اسناد و کتب در گردش یا ثابت. جایگزینی اسناد و اطلاعات موجود در فایل ها یا قفسه ها. رانندگان کتابخانه های سیار که در برنامه های زمانی خاص با استفاده از تریلر این کتابخانه های سیار را به مناطق معینی انتقال می دهند نیز در این گروه قرار می گیرند.

دانش ها : برگشت به بالای صفحه

امور دفتری : شامل دانش رویه ها و سیستم های اداری و مدیریتی مانند کار با نرم افزارهای واژه پردازی ، کار با پرونده ها و سوابق، تندنویسی و نسخه برداری، طراحی فرمها و آشنایی با ادبیات اداری.

کامپیوتر و الکترونیک : شامل دانش تخته مدارها، پردازشگرها، تراشه ها، وسایل الکترونیکی، سخت افزار و نرم افزار، مشتمل بر برنامه های کاربردی و برنامه نویسی.

زبان فارسی : شناخت ساختار و محتوای زبان فارسی، از جمله معانی و املای واژگان و قواعد ترکیب و دستور زبان

خدمات مشتریان و پرسنل : دانش اصول و فرایندهای خدمت رسانی به مشتریان و پرسنل؛ شامل ارزیابی و سنجش نیاز مشتری، شناخت و بکارگیری استانداردهای کیفیت - در خدمات و ارزیابی رضایت مشتری.

قانون و امور دولتی : دانش قوانین، دستورالعمل های حقوقی، رویه های قضایی و دادرسی، دستورالعمل ها و آئین نامه های دولتی، قوانین وکالت و فرایندهای سیاسی مردم سالارانه.

مهارت ها : برگشت به بالای صفحه

فهم مکتوبات : درک جملات و پاراگراف های نوشته شده در گزارش های مرتبط با کار

سخن ورزی : سخن گفتن با دیگران برای انتقال کارآمد اطلاعات.

گوش دادن فعالانه : توجه کامل به آنچه که مردم می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب، قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب.

جهت دهی به خدمات : جستجوی فعال روشهای کمک به مردم

تفکر انتقادی : استفاده از منطق و استدلال برای شناخت نقاط ضعف و قوت راهکارهای جایگزین یا رویکردهای مطرح شده در مواجهه با مسائل

درک اجتماعی : آگاه بودن از واکنش های دیگران و فهمیدن اینکه چرا چنین عکس العمل هایی را نشان می دهند.

توانمندی ها : برگشت به بالای صفحه

درک نوشتاری : توانایی خواندن و درک اطلاعات و نظرات مکتوب.

تشخیص گفتار : توانایی تشخیص و درک گفتار دیگران

درک شفاهی : توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از خلال واژه ها و جملات

بیان شفاهی : توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به گونه ای که دیگران بتوانند آنها را درک کنند.

بیان واضح : توانایی واضح صحبت کردن به گونه ای که دیگران بتوانند آن را بفهمند.

دید نزدیک : توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)

فعالیتهای حرفه : برگشت به بالای صفحه

ایجاد ارتباط با سرپرست، همقطاران یا زیردستان : تأمین اطلاعات برای زیردستان، همکاران و سرپرستان از طریق تلفن، گزارش ها و فرم های نوشتاری، پست الکترونیکی یا ارتباط فردی

بروزسازی و به کار گیری دانش مناسب : به روز رسانی دانش فنی و استفاده از آن در فعالیت های مربوط به شغل

شناسایی اهداف، اقدامات و رویدادها : شناسایی اطلاعات از طریق طبقه بندی، ارزیابی و سنجش، و تشخیص تفاوتها یا تشابهات و نیز تشخیص تغییراتشان در شرایط یا وقایع مختلف

کسب اطلاعات : مشاهده، دریافت یا هر روش دیگر کسب اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مناسب

پردازش و فراوری اطلاعات : گردآوری، کدگذاری، طبقه بندی برآورد کردن، جدول بندی، بازبینی و تأیید اعتبار اطلاعات و داده ها

جابجا کردن یا دستکاری اشیاء : استفاده از دست ها و بازوها برای جابجا کردن، نصب، تغییر مکان و دستکاری اشیاء

شرح کار : برگشت به بالای صفحه

حضور در محیط های محصور با شرایط محیطی کنترل شده : این شغل تا چه حد نیازمند کار در محیط محصور با شرایط محیطی کنترل شده است؟

مذاکرات رودررو : این شغل تا چه حد نیازمند مذاکره رودررو یا گروهی با مردم است؟

پست الکترونیکی (ایمیل) : در شغل تا چه حد از پست الکترونیکی استفاده می شود؟

تلفن : در شغل تا چه حد باید مکالمات تلفنی صورت بگیرد؟

تماس با دیگران : این شغل تا چه اندازه نیازمند تماس داشتن (تماس رودررو، تلفنی یا روشهای دیگر) با دیگران است؟

ارتباط با مشتریان بیرونی : میزان اهمیت رابطه ی خوب با مشتریان یا عموم مردم در این شغل چقدر است؟

علایق : برگشت به بالای صفحه

متعارف : شغل هایی که قاعده مند شده و مستلزم پیروی از روش های جا افتاده و فعالیت های عادی شده هستند؛ سر و کار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده های دقیق است تا نظرات شخصی.

اجتماعی : شغل های اجتماعی اغلب شامل کار با مردم، تعامل با آنها و آموزش آنها است. این شغل ها اغلب متضمن کمک و یا خدمات رسانی به دیگران است.

تجاری : شغل های تجاری دربردارنده راه اندازی و اجرای پروژه ها است. و می تواند رهبری و هدایت افراد و تصمیم سازی های متعدد را در بر بگیرد. گاهی اوقات این شغل ها نیازمند مواجهه با ریسک بوده و اغلب با کسب و کار در ارتباط هستند.

واقع گرایی : واقعگرایی شغلی در اغلب مواقع شامل فعالیت هایی است که مسائل و راه حل های عملی را دربر می گیرد. این امور غالباً با گیاهان، حیوانات و مواد موجود در جهان واقعی (همچون چوب، ابزارها و ماشین آلات) مرتبط است. اغلب شغل ها مستلزم کار در خارج بوده و کمتر با کارهای کاغذی یا کار در مجاورت دیگران مرتبط هستند.

هنری : شغل های هنری به کرّات مستلزم کار با شکل ها، طرح ها و الگو ها است. این شغل ها اغلب نیازمند خودابرازی بوده و کار در آنها مقیّد به قواعد سفت و سخت نیست.

پژوهشگرانه : شغل های پژوهشگرانه غالباً شامل کار با ایده ها است و نیازمند تفکر بسیار زیادی است. این شغل ها می تواند شامل جستجوی حقایق و کشف راه حل مسائل به صورت ذهنی باشد

سبک کار : برگشت به بالای صفحه

توجه به جزئیات : شغل نیازمند داشتن دقت درباره جزئیات و انجام وظایف کاری است.

قابل اعتماد بودن : شغل نیازمند اعتماد، مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات است.

استقلال : شغل نیازمند ابداع روش های فردی انجام کارها، هدایت خود توام با نظارت اندک یا صفر و وابستگی به خود برای انجام کارهاست.

صداقت و درستکاری : شغل نیازمند درستکاری و توجه به مسائل اخلاقی است.

تفکر تحلیلی : شغل نیازمند تحلیل اطلاعات و استفاده از منطق برای حل مسائل و مشکلات مرتبط با کار است.

ابتکار و نوآوری : شغل نیازمند یک تمایل برای به عهده گرفتن مسئولیت ها و چالش هاست.

ارزشهای شغل : برگشت به بالای صفحه

ارتباطات : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان خدمت رسانی به دیگران و کار با همکاران در یک محیط دوستانه و غیررقابتی را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: همکاری، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی.

پشتیبانی : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مدیریت پشتیبانی که بتواند پشت کارکنان بایستد را ارائه می دهند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: سیاستهای سازمانی، نظارت بر ارتباطات انسانی و نظارت فنی.

شرایط کاری : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، قادرند برای کارکنان امنیت شغلی و شرایط کاری مناسب را به وجود بیاورند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: فعالیت، حقوق و مزایا، استقلال، امنیت و شرایط کاری

استقلال (به عنوان ارزش) : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان تصمیم گیری شخصی و کار براساس تمایلاتشان را فراهم می کنند. نیازهای متناسب با این ارزش شامل خلاقیت، پاسخگویی و خودکار بودن است.

موفقیت : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مشاغلی نتیجه گرا هستند که به کارکنان اجازه می دهند از قوی ترین توانمندی هایشان استفاده کرده و از شغل شان احساس رضایت کنند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از نیاز به استفاده از توانمندی ها و دستیابی به موفقیت است.

شناخت : مشاغلی که این ارزش شغلی را بر برآورده می سازند، امکان پیشرفت، پتانسیل لازم برای رهبری و اعتبار مناسب را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: نیاز به پیشرفت، برخورداری از اختیار، شناخت و موقعیت اجتماعی مناسب.