هر شغل دارای عنوان، کد استاندارد (طبق استاندارد ONET)، شرح و توصیفگر است. دقت شود که عناوین توصیفگر ها معمولاً در بیشتر مشاغل مشترک هستند و وجه تمایز آنها در میزان اهمیت آن ویژگی در شغل است. بر گزینه نمایش با جزئیات کامل کلیک کنید تا اهمیت هر توصیفگر را مشاهده نمایید.
نمایش با جزئیات کامل امتیازدهی به این شغل

عنوان شغل: کاردان فنی پخش

کد شغل در اونت : 27-4012.00

unavalble


توضیحات شغل

استقرار، کاربری، و نگهداری تجهیزات الکترونیک مورد استفاده در ارسال برنامه های تلویزیونی و رادیویی. کنترل تجهیزات صوتی برای تنظیم میزان بلندی و کیفیت صدا در طول پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی. کاربری فرستنده های رادیویی برای پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی.

دانش ها : برگشت به بالای صفحه

کامپیوتر و الکترونیک : شامل دانش تخته مدارها، پردازشگرها، تراشه ها، وسایل الکترونیکی، سخت افزار و نرم افزار، مشتمل بر برنامه های کاربردی و برنامه نویسی.

ارتباطات راه دور : شامل شناخت فنون و روشهای انتشار و پخش، سوئیچینگ، کنترل و بهره برداری از سیستمهای ارتباط راه دور است.

ارتباطات و رسانه : شامل دانش تولیدات رسانه ای، ارتباطات و نیز فنون و شیوه های انتشار محتوا است؛ همچنین شامل روشهای جایگزین برای آگاه سازی و سرگرمی از طریق رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری نیز می باشد.

مهندسی و فناوری : شامل دانش کاربردهای علوم و فناوری های مهندسی است. این زمینه شامل بکارگیری اصول، فنون، رویه ها و تجهیزات جهت طراحی و تولید محصولات و خدمات متنوع می شود.

نظارت و مدیریت : شامل دانش کسب و کار و مدیریت اصول مرتبط با برنامه ریزی راهبردی، تخصیص منابع، مدلسازی منابع انسانی، فنون رهبری، تکنیک ها و شیوه های تولید و هماهنگ سازی افراد و منابع است.

مهارت ها : برگشت به بالای صفحه

تفکر انتقادی : استفاده از منطق و استدلال برای شناخت نقاط ضعف و قوت راهکارهای جایگزین یا رویکردهای مطرح شده در مواجهه با مسائل

گوش دادن فعالانه : توجه کامل به آنچه که مردم می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب، قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب.

دیده بانی و پایش : پایش و سنجش کارآیی شخصی، دیگران یا سازمانها برای بهبود یا اتخاذ اقدامات اصلاحی

نظارت بر عملکرد : تحت نظر گرفتن درجه ها، عقربه ها و سایر نشانگرها برای اطمینان از صحبت کارکرد صحیح دستگاه.

سخن ورزی : سخن گفتن با دیگران برای انتقال کارآمد اطلاعات.

حل مسائل پیچیده : شناخت مسائل پیچیده، مرور و بررسی اطلاعات مرتبط با توسعه و ارزیابی گزینه ها و اجرای راهکارها

توانمندی ها : برگشت به بالای صفحه

شمّ مسأله یابی : توانایی کشف وجود اشکال؛ این توانایی مستلزم حل مسأله نیست، بلکه تنها کشف وجود مشکل است.

دید نزدیک : توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)

درک شفاهی : توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از خلال واژه ها و جملات

درک نوشتاری : توانایی خواندن و درک اطلاعات و نظرات مکتوب.

بیان شفاهی : توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به گونه ای که دیگران بتوانند آنها را درک کنند.

تشخیص گفتار : توانایی تشخیص و درک گفتار دیگران

فعالیتهای حرفه : برگشت به بالای صفحه

تعامل با کامپیوترها : استفاده از کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری (شامل سخت افزارها و نرم افزارها) برای اجرای برنامه ها، نوشتن نرم افزارها، ورود داده ها، نصب کاربری ها یا فراوری اطلاعات

کسب اطلاعات : مشاهده، دریافت یا هر روش دیگر کسب اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مناسب

بروزسازی و به کار گیری دانش مناسب : به روز رسانی دانش فنی و استفاده از آن در فعالیت های مربوط به شغل

ایجاد ارتباط با سرپرست، همقطاران یا زیردستان : تأمین اطلاعات برای زیردستان، همکاران و سرپرستان از طریق تلفن، گزارش ها و فرم های نوشتاری، پست الکترونیکی یا ارتباط فردی

شناسایی اهداف، اقدامات و رویدادها : شناسایی اطلاعات از طریق طبقه بندی، ارزیابی و سنجش، و تشخیص تفاوتها یا تشابهات و نیز تشخیص تغییراتشان در شرایط یا وقایع مختلف

تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی : سرویس کردن، تعمیرکردن، تنظیم کردن یا آزمایش کردن ماشین ها، وسایل، و تجهیزاتی که برمبنای اصول الکتریکی و الکترونیکی کار می کنند.

شرح کار : برگشت به بالای صفحه

حضور در محیط های محصور با شرایط محیطی کنترل شده : این شغل تا چه حد نیازمند کار در محیط محصور با شرایط محیطی کنترل شده است؟

پست الکترونیکی (ایمیل) : در شغل تا چه حد از پست الکترونیکی استفاده می شود؟

تلفن : در شغل تا چه حد باید مکالمات تلفنی صورت بگیرد؟

اهمیت صحیح و دقیق بودن : دقت بالا و صحت زیاد در انجام شغل تا چه اندازه مهم است؟

مذاکرات رودررو : این شغل تا چه حد نیازمند مذاکره رودررو یا گروهی با مردم است؟

سهم فعالیت های سازمان یافته و سازمان نیافته : شغل تا چه حد برای کارکنان سازمان یافته است و کارکنان کمتر نیازمند آن هستند که وظایف، اولویت ها و اهدافشان را تعیین کنند؟

علایق : برگشت به بالای صفحه

واقع گرایی : واقعگرایی شغلی در اغلب مواقع شامل فعالیت هایی است که مسائل و راه حل های عملی را دربر می گیرد. این امور غالباً با گیاهان، حیوانات و مواد موجود در جهان واقعی (همچون چوب، ابزارها و ماشین آلات) مرتبط است. اغلب شغل ها مستلزم کار در خارج بوده و کمتر با کارهای کاغذی یا کار در مجاورت دیگران مرتبط هستند.

متعارف : شغل هایی که قاعده مند شده و مستلزم پیروی از روش های جا افتاده و فعالیت های عادی شده هستند؛ سر و کار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده های دقیق است تا نظرات شخصی.

پژوهشگرانه : شغل های پژوهشگرانه غالباً شامل کار با ایده ها است و نیازمند تفکر بسیار زیادی است. این شغل ها می تواند شامل جستجوی حقایق و کشف راه حل مسائل به صورت ذهنی باشد

تجاری : شغل های تجاری دربردارنده راه اندازی و اجرای پروژه ها است. و می تواند رهبری و هدایت افراد و تصمیم سازی های متعدد را در بر بگیرد. گاهی اوقات این شغل ها نیازمند مواجهه با ریسک بوده و اغلب با کسب و کار در ارتباط هستند.

اجتماعی : شغل های اجتماعی اغلب شامل کار با مردم، تعامل با آنها و آموزش آنها است. این شغل ها اغلب متضمن کمک و یا خدمات رسانی به دیگران است.

هنری : شغل های هنری به کرّات مستلزم کار با شکل ها، طرح ها و الگو ها است. این شغل ها اغلب نیازمند خودابرازی بوده و کار در آنها مقیّد به قواعد سفت و سخت نیست.

سبک کار : برگشت به بالای صفحه

قابل اعتماد بودن : شغل نیازمند اعتماد، مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات است.

توجه به جزئیات : شغل نیازمند داشتن دقت درباره جزئیات و انجام وظایف کاری است.

صداقت و درستکاری : شغل نیازمند درستکاری و توجه به مسائل اخلاقی است.

همکاری : شغل نیازمند داشتن روحیه خوش با دیگران و به تصویر کشیدن نگرش همکاری و پاک طینتی است.

تحمل استرس و فشار : شغل نیازمند پذیرش انتقادات و برخورد آرام و موثر در شرایط پراسترس است.

سازگاری/انعطاف پذیری : شغل نیازمند برخورد باز با تغییرات (مثبت یا منفی) قابل توجه در محیط کاری است.

ارزشهای شغل : برگشت به بالای صفحه

پشتیبانی : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مدیریت پشتیبانی که بتواند پشت کارکنان بایستد را ارائه می دهند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: سیاستهای سازمانی، نظارت بر ارتباطات انسانی و نظارت فنی.

استقلال (به عنوان ارزش) : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان تصمیم گیری شخصی و کار براساس تمایلاتشان را فراهم می کنند. نیازهای متناسب با این ارزش شامل خلاقیت، پاسخگویی و خودکار بودن است.

موفقیت : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مشاغلی نتیجه گرا هستند که به کارکنان اجازه می دهند از قوی ترین توانمندی هایشان استفاده کرده و از شغل شان احساس رضایت کنند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از نیاز به استفاده از توانمندی ها و دستیابی به موفقیت است.

شرایط کاری : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، قادرند برای کارکنان امنیت شغلی و شرایط کاری مناسب را به وجود بیاورند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: فعالیت، حقوق و مزایا، استقلال، امنیت و شرایط کاری

ارتباطات : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان خدمت رسانی به دیگران و کار با همکاران در یک محیط دوستانه و غیررقابتی را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: همکاری، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی.

شناخت : مشاغلی که این ارزش شغلی را بر برآورده می سازند، امکان پیشرفت، پتانسیل لازم برای رهبری و اعتبار مناسب را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: نیاز به پیشرفت، برخورداری از اختیار، شناخت و موقعیت اجتماعی مناسب.